Fa dos anys vam optar per desprendre’ns del nostre vell VW Polo. El Polín II ja ens va fer prou servei durant més de 10 anys i casi 200.000km (el vam comprar per 4.000€ amb 90.000km i 8 anys d’antiguitat).

Ja feia temps que voliem prescindir de cotxe de propietat. A la Vila de Gràcia fa més nosa que servei (pàrquing, assegurances, manteniment, etc.), a ciutats com Barcelona no cal cotxe ja que hi ha moltes altres alternatives: a part del Transport Públic tenim serveis com el bicing, moto sharing, car sharing així com cotxes de lloguer tradicional per fer escapades.

En previsió ja érem socis de SomMobilitat, una cooperativa per compartir cotxes fundada a Mataró i que està per tot el territori de Catalunya. Hi ha 6 cotxes disponibles a 3 aparcaments BSM a prop de casa i és la nostra opció quan fem excursions i sortides de cap de setmana en família, en cas que calgui complementar el transport públic.

L’estiu passat ja vam fer una petita escapada amb un Renault Zoe de SomMobilitat. Ens vam quedar per casa, Pirineus i Costa Brava; era la nostra primera experiència de fer un petit viatge amb cotxe elèctric i va anar força bé.

Vista l’experiència aquest any hem optat per fer un viatge més llarg en temps i distàncies. Uns dies pels Pirineus i després una setmana llarga per França, la Bretanya i el Perigord.

Abans de sortir cap a la Bretanya vaig planificar la ruta gràcies a l’app A Better Router Planner (ABRP). Posant origen, destí i característiques del cotxe et suggereix les parades. També vaig comprovar que aquests carregadors fossin compatibles amb el clauer d’Electromaps que es el que t’ofereix SomMobilitat. En el lloguer de cotxe estan incloses les recàrregues si les fas amb aquest dispositiu; si llogues el cotxe mes de 5 dies et pots acollir a la tarifa de llarga durada, el preu per dia es redueix i pagues per Km recorregut.

Amb el mateix Zoe que l’any passat vam sortir el 23 d’agost a les 5:00h amb el 100% de bateria. Primera parada per esmorzar i carregar el cotxe al Village Catalan, prop de Perpinyà, ja a França. Amb menys de 1h vam tenir suficient per gaudir de la sortida del sol i “omplir el dipòsit” del 25 al 95% en un carregador ràpid de Ionity.

Tal com indicava l’aplicació ABRP prop de Tolouse vam fer una 2a parada curta per carregar del 40 al 75% i, a un àrea de servei de TotalEnergies a les rodalies de Bordeux, la 3a parada del dia, 5 minutets de cua per que eren tots els “surtidors” ocupats i 1 horeta per carregar fins al 95%, temps aprofitat per dinar i estirar les cames.

Les àrees de servei i les zones de descans de les Autopistes franceses són grans i molt ben equipades, WC nets i taules per fer pícnic sota l’ombra dels arbres.

L’últim trajecte ja era directe al nostre destí intermig, un hotel molt aprop del centre de La Rochelle. Vam arribar amb un 15% de bateria i amb la tranquil·litat que podíem carregar el cotxe al mateix hotel durant la nit.

Just 12h per fer mes de 800km des de Barcelona, incloent les parades per carregar el cotxe i les nostres panxes, vam arribar prou descansats per fer el turista i sopar els tradicionals musclos amb patates fregides de la zona.

Sense matinar gaire i esmorzats vam sortir ja cap al nostre destí principal, la Bretanya, amb una única parada de 40 minuts prop de Nantes vam tenir suficient bateria per arribar a la península de Quiberon.

Un cop a la Bretanya els trajectes eren curts i aprofitàvem per carregar el cotxe mentre fèiem les visites als pobles i zones turístiques, no vam trobar dificultat de trobar carregadors als pàrquings públics.

Una setmaneta visitant pobles i platges de postal, els temps ens va acompanyar, banys a l’Atlàntic i paisatges canviants per efectes de les marees.

La tornada va ser similar, la parada intermitja la vàrem fer a la zona del Perigord, vam aprofitar el vespre i el matí per visitar la zona i degustar la gastronomia típica.

Vàrem sortir després de dinar amb el 100% de bateria, amb 2 parades de menys d’una hora, a punts de Ionity que eren els mes fiables, vam tenir suficient per arribar a Barcelona amb el 15% de bateria.

Estadistiques Zoe 50

Vaig intentar ser eficient amb la conducció, sempre amb mode eco, sense superar els 100Km/h i aprofitant les frenades regeneratives i circular en carreteres secundàries per gaudir millor dels paisatges i consumir menys, excepte els trajectes llargs inicials i finals que els vam fer per autopista que es on està la infraestructura de carregadors ràpids.

Conclusions

Es totalment factible fer un viatge així, com a mínim a França, a casa nostra he tingut mes problemes, la infraestructura encara no està al nivell dels altres països d’Europa.

I això que el Zoe no permet càrregues de més de 50kWh. Amb cotxes que permeten càrregues fins a 250kWh el viatge hagués estat similar que amb un de combustió, mes ràpid. Però, la meva conclusió, es que es mes agradable anar sense preses.

Uneix-te a la conversa

5 comentaris

1. La tarifa que t’ofereix SomMobilitat per mes de 15 dies i aquest model de cotxes es de 22€/dia + 0,14€ per kilómetre, les càrregues van incloses si ho fas amb el clauer electromaps. La majoria de carregadors son compatibles si busques be. De totes les càrregues que vam fer 2 van ser de pagament ja que no eren compatibles, uns 15€. Encara no tinc factura final pero segons els meus càlculs surt similar o mes econòmic que si hagués llogat un cotxe de benzina + la gasolina. En tot cas sempre mes sostenible i la millor opció.

1. Be, penso que la cosa es complicarà a mesura que hi hagi mes cotxes elèctrics.
      Ara som uns “privilegiats”, … llocs on carregar i aparcar gratis o a preus mòdics.
      Quan la cosa es massifiqui pujaran els preus i la cosa serà mes o menys com ara els cotxes de combustió.
      Una llàstima seguir el mateix sistema i no aprofitar per fer una mobilitat mes sostenible.
      Caldria poder viatjar amb mes comoditat amb transports col.lectius, invertir mes en infraestructures col.lectives que no en carreteres i en cotxes privats.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.